Wednesday, 5 September 2012

Karangan Budak Pantai Timur



Biase la... budak baru nak belajar kan..... huhuhuhu

Tuesday, 22 May 2012

Perasaan Sebuah Restoran.

(Restoran Perasaan Sedap)


Di ambil oleh seorang rakan aku di Pandan Jaya....

Aper perasaan korang plak????

Bahahahaha!!

Tuesday, 15 May 2012

Sedikit Tentang Kimia..




Kalau korang tak paham.... maknenyer dulu korang gagal kimia.... hihihihi....

Obama, Bush Dan Angelina Jolie


Mungkinkah sebab tu Umat Islam semakin dieksploitasi??


Sumber: LebahManis dan Nik Nadhirah

Monday, 14 May 2012

Cekik Darah Ni!!



Kos sara hidup kita suda semakin tinggi sejak kebelakangan nih..... hahaha....




Sumber Gambar: www.baikpunyer.com

Pendrive Terbaru Di Pasaran



Serius... mmg aku nak satu.... hahahahaha




Kesetiaan Kepada Tugas.



Ape kes ni bang?? da tak reti blah ker.... air keliling da tuh....

Sunday, 13 May 2012

Rugi!! Rugi!!! Hari2 Rugi!!!!!!



Macam mane nak untung kalau cam ni??

Saturday, 12 May 2012

Petua Murah Rezki (Mudah!!)



Berikut adalah kiriman email yang diperolehi tentang pesanan Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah. Semoga Allah memberkati dan merahmati pengirim email tersebut juga Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah.
Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah pernah berkata….. .
” setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada)”………. nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu…

Berdasarkan Hadith Nabi :
“Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari”
Huraian hadith:
- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. …tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah
Kesimpulannya:
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris….. . Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
InsyaAllah
Berusaha dan bertawakal.. …insyallah , rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,(kata Azmil Mustapha)… ..Mari kita cuba….Allahhuakhbar. ..
Insya Allah
Allahu Akbar !

sumber:isuhangat.net

50 Ribu Galaksi.


Allah berfirman:


DIALAH YANG MENJADIKAN BUMI SEBAGAI HAMPARAN BAGIMU DAN LANGIT SEBAGAI ATAP DAN DIA MENURUNKAN AIR (HUJAN) DARI LANGIT LALU DIA MENGHASILKAN DENGAN HUJAN ITU SEGALA BUAH-BUAHAN SEBAGAI REZEKI UNTUKMU; KERANA ITU JANGANLAH KAMU MENGADAKAN SEKUTU-SEKUTU BAGI ALLAH PADAHAL KAMU MENGETAHUI. (AL-BAQARAH : 22)





Gambar ini menunjukkan hampir 50,000 galaksi di alam semesta terdekat, yang 

dikesan oleh Micron Dua 

 Semua Sky Survey (2MASS) dalam cahaya inframerah.

Gambar yang dihasilkan adalah permadani yang luar biasa dari galaksi yang 

membantu saintis memahami bagaimana alam semesta terbentuk dan 

berevolusi. Ini adalah peta 3-D paling lengkap dari alam semesta bumi (ke jarak 

380 juta tahun cahaya) yang pernah dibuat.

Ini dibuat menggunakan data dari Thomas H. Jarrett, yang bekerja sebagai 

jurutera teleskop ruang angkasa Spitzer WISE dan serta saintis sokongan untuk 

2MASS.

Subhanallah, jika galaksi bumi milky way atau bimasakti hanya sekecil itu, 

betapa kecilnya kita lagi di sisi Allah?

ALLAH MAHA BESAR!


sumber: isuhangat.net






Friday, 11 May 2012

Lawak Picit-Picit..



Alahaaaaiiiii Warikh Den haaa..... kih3....

Salah saper ni??



Suke2 je nak marah2 bank orang tuh... ahahaha

Sunday, 6 May 2012

Ni Gile Duit Ke Hape Nih??



Anak saper nih.... kecik2 da giler duit....

Friday, 4 May 2012

Best Way To Solve Problems.


SpiderCat!!!!


Who am I?? I'm your friendly neighbourhood SPIDERCat!!!!!!!..... hihihihihi


SMS!!




Wednesday, 11 April 2012

Petua Untuk Senang Bangun Tidur.



Kalau korang tak berjaya bangun jugak.... elok la korang cube pegi cek doktor.... huahuahuahua....

Thursday, 5 April 2012

Berani Ke Korang Makan Bende Ni??

10 Makanan Pelik Asia (Koleksi Gambar WTF)
Ada diantara makanan yang dianggap eksotik atau pun pelik oleh non-Asian sebenarnya adalah benda biasa bagi kita. Sebagai contoh, non-Asian menganggap durian adalah sejenis buah yang busuk dan mempunyai rasa yang rare sedangkan di Malaysia ia adalah kegemaran ramai. Tapi, ada juga makanan yang sememangnya pelik bagi non-Asian dan tetap pelik bagi orang Asia sendiri dimana hanya sebilangan kecil orang Asia yang memakannya. Kosongkan perut korang sebelum tengok gambar-gambar dibawah atau sediakan beg plastik yang mencukupi. Selamat menjamu selera:

1. Daging Anjing




   Hidangan yang sangat popular di wilayah selatan China seperti Guangdong dan Sichuan. Dikatakan stew daging anjing adalah antara hidangan yang paling popular semasa musim sejuk. Kalau korang berkunjung ke Meishi Street kat Beijing, korang akan nampak banyak  advertisment penjualan daging anjing.

2. Balut




   Ekslusively milik Philiphine. Telur itik separuh menetas yang direbus ini dikatakan mempunyai rasa yang sangat rangup. Bila korang makan ni, korang akan dapat rasa bulu, biji mata, dan kulitnya yang separuh terbentuk. Mangababaluts atau pembuat balut boleh ditemui di daerah Pateros, Manila. Satu masalah yang korang mungkin hadapi bila makan benda ni ialah bulu yang melekat pada gigi. Nak cuba?

3. Sup Kura-kura



   Boleh ditemui kat negar jiran korang, Singapura. Kura-kura dimasak bersama herba cina untuk menghasilkan sup yang sangat berkhasiat. Berbeza dengan anggapan ramai orang, dikatakan rakyat moden Singapura menyukai sup kura-kura disebabkan teksturnya yang pekat dan berherba.

4. Beondegi



   Bahasa Melayunya, larva ulat sutera. Sejenis snek yang sangat popular di Korea Selatan. Pada kebiasaanya dihidangkan samada dengan merebus ataupun kukus, sebelum diletakkan perasa. Mempunyai rasa seperti kekacang yang rangup bila digigit dan bahagian dalamnya pula mempunyai rasa yang unik. Aku tertanya-tanya kalau benda ni dijual untuk menggantikan popcorn kat sana.

5. Testikel Ayam Jantan


   Boleh lah Google kalau korang tak tahu apa organ ni sebenarnya. Berasal dari Taiwan. Saiznya memang agak besar dan hanya sesuai untuk orang yang betul-betul berani mencuba something rare. Testikel ayam jantan biasanya direbus dan terus dimakan begitu sahaja, tetapi korang boleh juga minta untuk dihidangkan sebagai stew pedas ataupun digoreng bersama bawang putih. Rasanya? Bahagian luar yang kenyal tetapi mempunyai isi yang lembut seperti tauhu. Jangan lupa untuk beli benda ni kalau korang melawat ke Snake Alley kat Taipei.

6. Otak Kambing



   Bukan setakat susu, malah otak kambing pun baik untuk kesihatan. Pelik pada aku, tapi mungkin korang rasa benda ni menyelerakan. Berwarna putih dan kelihatan seperti tauhu selepas dimasak. Enak dimakan bersama roti dan kari. Boleh dimasak bersama tomato, telur, masala, atau pun begitu sahaja.

7. Isaw Manok



   Korang suka sate? Bolehlah try makanan yang ini. Sate usus ayam yang spesial ni adalah makanan orang Philiphine. Organ dalaman ayam yang dihancurkan digaulkan bersama sos pedas dan bahan-bahan lain, kemudian disapukan pada sate ni sememangnya membuatkan ia lazat untuk dimakan. Tak cukup menyelerakan? Cuba sate kepala ayam ataupun telinga khinzir pula. Memang cukup wtf.

8. Biji Mata Tuna



   Korang mesti dapat agak dari mana asal makanan ni, kan? Sememangnya salah satu menu yang popular di jepun. Kalau tak silap, korang boleh dapatkan dengan harga kurang dari 100 yen atau RM3.80 bagi setiap satu. Biasanya dimakan mentah, kukus, ataupun digoreng bersama bawang dan kicap.

9. Tauhu Busuk



   Ini bukanlah kerana lupa nak masukkan ke dalam peti ais ataupun terpaksa makan tauhu seminggu lepas sebab gaji tak masuk, tapi memang dibuat supaya begini. Bau busuk tersebut adalah hasil dari proses penapaian tauhu tersebut. Walaupun baunya busuk, tapi makanan ni sangat popular di Taiwan, Hong Kong dan China. Dikatakan siapa-siapa yang rasa benda ni buat kali pertama akan terus ketagih untuk makan lagi. Terima kasih je lah, aku rela bagi share aku kat korang.

10. Telur Semut




   Kalau kat Malaysia ni, ada semut kat dalam air pun orang dah bising, tapi berbeza bila korang pergi Cambodia, Thailand dan Vietnam sebab ada diantara diorang makan telur semut! Sup telur semut putih adalah salah satu hidangan yang paling menarik kalau korang pergi ke jalan Sukhumvit, Bangkok. Sup tersebut mengandungi telur dan anak semut yang dikatakan mempunyai tekstur yang lembut tetapi sedikit masam. Nak cuba? 


P/S:
Kat Kelantan ada jual sate perut ayam
Nak senang - cari kat kedai Yati Ayam Percik

Sunday, 1 April 2012

Rahsia Kecomelan Aweks Di Korea.


Aku betul2 konpius tang mate die boleh jadi besor tu.... ade ke solekan untuk besorkan mate....

Pade yang gurls.... sile jawab.....


Wednesday, 28 March 2012

SOLAT: TERAPI PENYEMBUHAN SEMULAJADI


Banyak cabaran nak pastikan amalan solat kita dalam keadaan 'tip-top', antaranya solat di awal waktu. Ini sebagai motivasi untuk kita lebih bersungguh mematuhi waktu yang disusun oleh Allah Yang Maha Mengetahui apa yang baik buat hambaNya.

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Rasanya fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi
mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

SUBUH
Sebagai contoh, pada waktu subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat subuhnya sebenarnya sudah
mendapat tenaga yang tidak optimum lagi..

ZUHUR
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zuhur. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

ASAR
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu ...). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

MAGHRIB
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini
amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la ...) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

ISYAK
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.



Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah dikurniakan syariat solat oleh Allah s.w..t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya....

Allah is The Great!! Allah is The All-Knowing!! We are so blessed to be muslim and to be allowed to see Ramadhan again this year....

"Then which of the favours of your Lord will ye deny?"
"Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"

Semoga dengan sedikit perkongsian ini kita semua akan lebih BERSYUKUR kerana kita dilahirkan sebagai hambaNya dan sebagai ummat Islam..sesungguhnya kekuasaanNya tiada tolak bandingan.


Tuesday, 27 March 2012

Lelaki Bosnia ini sanggup berjalan kaki ke Mekkah untuk menunaikan Haji



Demi memenuhi salah satu rukun Islam yang ke lima . Seorang lelaki Bosnia telah memulakan perjalanan untuk menunaikan haji dan mempersiapkan diri untuk menyeberang ribuan batu dengan berjalan kaki. Laporan daripada The Muslim Village portal pada Khamis Mac 15 yang lalu.

“Jujur saja sebelum saya memulakan perjalanan ini semua orang bimbang terhadap saya menanyakan bagaimana saya, sebagai seorang Muslim boleh memulakan perjalanan meskipun melalui negara-negara Kristian seperti Serbia dan Bulgaria” kata Senad Hadzic 47 tahun.

Bercita-cita untuk melakukan haji iaitu pada akhir Oktober nanti Hadzic akan berangkat untuk melakukan perjalanan panjangnya dari kampung halamannya di utara Bosnia pada Disember 2011.

Jaraknya kira-kira 3600 batu dari Bosnia ke Mekah dan ia akn menempuh di antara 12 hingga 20 batu setiap hari.

Dalam beg di belakangnya ia membawa mushaf Al-Qur’an dibungkus dalam plastik untuk melindunginya dari cuaca yang tak menentu.

Dia juga membawa peta dan bendera dari enam negara yang akan diseberanginya. Dia telah berjalan sejuah 600 batu setakat ini dan tentunya menghadapi bermacam-macam masalah.

Di Istanbul contohnya dia terkandas selama 20 hari dan berusaha untuk mendapatkan kebenaran untuk berjalan menyeberangi Jambatan Bosphorus yang menghubungkan Eropah ke Asia yang terbuka hanya untuk kenderaan.

Pada akhirnya berjaya ia memutuskan untuk meneruskan perjalanan menuju Makkah walaupun tanah Syria sedang bergolak.

“Saya akan memberitahu anda bahawa perjalanan ini telah mempunyai berjuta-juta masalah” kata Hadzic.

“Saya akan menjelaskannya kepada anda seperti ini: Insya Allah, saya akan masuk Asia hari ini, dan kemudian Syria. Dan saya tidak takut tank atau peluru, hanya Allah. Dan apabila saya boleh sampai ke Makkah dan saya akan berdoa untuk kita semua.”

Jutaan Muslim dari seluruh dunia berkumpul di Mekah setiap tahun untuk menunaikan haji, salah satu daripada lima rukun Islam. Setiap Muslim dewasa yang berbadan sihat dan yang secara kewangan mampu membayar perjalanan haji wajib melakukan tuntutan ini sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup.

Setelah berjalan melalui pelbagai negara, Hadzic mendapat banyak pengalaman dan menerima banyak kebaikkan daripada banyak orang.

Ada seorang tua bijaksana Turki muncul dan ketika ia tahu bahawa saya datang dari Bosnia ke Istanbul dengan berjalan kaki maka ingin memberika saya duit supaya saya naik di dalam pesawat dan terus ke Makkah untuk haji” kata Hadzic.

“Tapi saya saya menolaknya.” Musafir dengan bekalan duit yang sedikit, Hadzic mengatakan dia sangat menghargai pada kebaikan orang asing dalam perjalanan panjangnya.

“Di Serbia orang keluar di jalan dan memberi saya topi atau kaus kaki” kata Hadzic.

“Dalam satu cerita seorang profesor di Serbia mengundang saya untuk tinggal di rumahnya. Ini profesor Serbia yang beragama Kristian mengatakan kepada saya bahawa saya adalah muslim pertama yang melangkah di rumahnya dalam hidupnya. Ini adalah kehormatan besar bagi saya.”

Hadzic mengatakan ia harus melakukan perjalanan dengan berjalan kaki kerana Allah membantunya dalam mimpi melihat perjalanan ini sebagai manfaat untuk dirinya sendiri dan semua orang yang ditemuinya.

“Dengan Langkah ini saya membuktikan bahawa semua yang saya lakukan adalah kerana kasih saya kepada Allah” kata Hadzic.

“Demi apapun yang ada di dunia saya tidak akan menghentikan apa yang saya lakukan.” Meskipun belum setengan jalan namun banyak hal yang telah Hadzic pelajari.

“Pengalaman yang paling beharga yang saya dapat ialah, belajar erti ‘berterima kasih’ dan bersyukur dengan apa yang ada. Orang-orang miskin yang tinggal di luar bandar mencintai Allah dan menyokong saya dengan kemurahan hati” kata Hadzic



=-=- adus.. sungguh2 menginsafkan aku.. syurga la tempatmu wahai musafir...amin..

Champion Snooker Antarabangsa....



Alamak aih... sib baik bukan atok aku..... chait....

Makanan Berjenama Pelik??


Macam-macam produk makanan zaman urban ni...
 

ada inti liquid lagi tu.... 


 

jus lembu sejuk..


 

tak ada nama lain kot nak bagi..


 

ada effect tak kalau minum??

Sunday, 25 March 2012

Harga Untuk Sebatang Pen.


Aurora Diamente Fountain Pen, Usd 1.47060juta. Diasaskan sejak tahun 1919, jenama Aurora merupakan perngeluar pen pertama di Itali. Dah boleh beli 18 rumah dah ni, siot jer pen ni. Pen ni bertahtahkan 30karat berlian De Beers dan badan dibuat dari platinium.



Mystery Masterpiece yang dihasilkan oleh Mont Blanc and Van Cleef & Arpels Limited Edition bernilai Usd 730 000. Kolobrasi 2 syarikat ni dengan 3 orang pakar desingner menghasilkan pen ni dengan 3 edisi iaitu emerald, sapphires dan rubies.



Caran d’Ache Gotica Pen dibuat dari 892 potongan berlian sebanyak 7.10 karat dan 72 emerald serta 72 rubie yang dinilai dengan Usd 406,453. Pen Gotica ini dibuat di China sempenan sambutan Ghotic art and architecture.



La Modernista Diamonds Pen di nilai dengan Usd 265,000. Pen ini pernah mencatat rekod pen termahal pada tahun 2001 dan di senaraikan di Guinness Book Of Records. Pen ni dibuat oleh sebuah syarikat yang berpengkalan di Switzerland,Caran D'ache. Pen ni berjaya dijual di sebuah lelongan.



Limited Edition Boheme Papillon Pen design sebagai tanda kagum dengan ciptaan semulajadi iaitu rama-rama dan pen ini di nilai pada harga Usd 230,410. Design dan ukiran yang cukup mengkagumkan dengan warna putih, kuning dan emas mawar bertahtahkan 1400 berlian dan sapphire.






P/S: Kepada gadis2 diluar sane, pasni aku adiah kan korang pen je la ek.... huahuahua

Senjata Melayu Diperlekehkan Sekian Lama, Hakikatnya....



Seringkali bila kita diperingatkan atau menonton filem Melayu mengenai kejatuhan Empayar Islam Melaka di tangan orang Portugis, kemudian Belanda, kemudian Inggeris, kita digambarkan bahawa pahlawan-pahlawan Melayu kita berjihad mempertahankan Tanah Melayu ini dengan hanya menggunakan keris, pedang, tombak dan panah. Sedangkan orang Eropah menggunakan senapang, pistol dan meriam.

Hakikatnya Empayar Islam Melaka mempunyai meriam yang jauh lebih canggih daripada tentera Portugis, Belanda dan Inggeris. Dan Melayu di zaman Empayar Islam Melaka maju bukan kerana mereka menggunakan Bahasa Inggeris dan tulisan rumi, tapi mereka boleh maju walaupun dengan Bahasa Melayu dan tulisan Jawi. Sekali lagi Melayu telah diperlekehkan bahawa Melayu ini mundur, tidak mempunyai ilmu untuk membuat persenjataan canggih, pernah dulu Melayu diperlekehkan hendak buat paku pun tak tahu.

Berikut adalah sedikit fakta sejarah yang membuktikan orang Melayu di zaman Empayar Islam Melaka jauh lebih hebat daripada orang Eropah.





Lebih kurang seabad selepas senjata api dicipta oleh orang Arab, orang Melayu mula membuat senjata api. Bukti kegiatan ini telah didokumenkan oleh W Linehan dalam penulisan beliau bertajuk Beberapa Pertemuan Di Tembeling. Di tebing Sungai Tembeling di Semenanjung Malaysia, dia telah menjumpai beberapa acuan untuk membuat meriam pada abad ke 13 dan 14.

Menurut penakluk Melaka, Alfonso d'Albuquerque, pembuatan senjata api orang-orang Melaka adalah setanding dengan orang Jerman. Ini bermakna ianya lebih baik dari orang Portugis, tetapi senjata yang terbaik ketika itu adalah dari kerajaan Uthmaniah Turki. Apabila Portugis mengalahkan Melaka, mereka menjumpai beribu-ribu meriam termasuk satu meriam yang begitu besar yang Alfonso telah menghantar ke sekutunya di India iaitu Zamorin dari Calicut.





Meriam-meriam yang dihasilkan oleh kesultanan Melayu terdiri dari pelbagai mutu. Yang paling kuat dibuat oleh sultan yang kaya. Meriam-meriam orang Melayu yang terbaik dengan mudah dapat menghancurkan kapal-kapal perang Eropah ; antaranya Syarikat Belanda India Timur hilang kapal perangnya apabila mereka menyerang Makassar pada tahun 1667 dan satu lagi pada abad ke 18 apabila mereka menyerang orang Bugis di Bintan.

Meriam-meriam yang dihasilkan oleh orang Makassar adalah dari kualiti yang tinggi yang diminta sebagai ganti rugi oleh orang Belanda (walaupun orang Belanda yang memulakan peperangan).

Kerajaan Melayu Siam juga telah membuat meriam-meriam yang terbaik di Pattani. Dalam tahun 1571 mereka telah menyiapkan dua meriam yang berukuran 22 kaki dan 7 inci. Meriam-meriam ini amat berjasa dalam mempertahankan Pattani daripada beberapa serangan Siam selama lebih dua ratus tahun. Pattani akhirnya tewas di tangan Siam pada tahun 1786 dan meriam-meriam besar Pattani telah dibawa ke Bangkok. Salah satu meriam, Seri Negeri jatuh ke dalam laut ketika hendak dibawa manakala satu lagi Seri Patani dipamerkan di Kementerian Pertahanan Thailand.

Tuesday, 20 March 2012

Restoran Bertemakan Hospital.















Korang nak ke makan kat sini? huhuhuhuhuhuuhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sumber-sumber lain